Pages

Friday, July 4, 2014

twin story : lesson from hafazan

6 tahun...sedang bersedia menunggu ujian saringan

Satu pagi, Luqman datang selepas cuba menghafaz di bilik atas dengan muka sedih. Sebelum tu dia dah hafaz di bawah tapi his another half kept correcting his reading till he got annoyed. He was upset coz he couldn't keep up with Hakeem's progress. When you have another copy of you, competition is inevitable I guess. 

Ummi cuba terangkan....
-Rasulullah saw pun tak pandai baca quran masa malaikat Jibrail as datang bawa wahyu...(and the story of iqra'), yang meletakkan ayat-ayat quran dalam hati baginda hanyalah Allah.

-Ada ketikanya wahyu terhenti, rasulullah saw diejek apabila lama jibrail a.s tidak membawa ayat quran baru...tapi baginda tetap bersabar. Bukan senang Rasulullah saw nak sampaikan quran...kesusahan kita kecil sangat jika nak dibandingkan dengan susah payah Rasulullah saw.

-Rasulullah saw mula menerima wahyu ketika berumur 40 tahun,bukan 4 tahun, sempurna terima quran dan rasulullah saw habis dapat quran bukan 5 tahun, tapi 25 tahun! Sikit sikit,supaya faham dan amal, bukan nak cepat habis.

-Yang menilai pahala kita hanya Allah, lebih susah nak belajar, lebih kuat kita berusaha...lebih banyak pahala di sisi Allah.


Memang setiap anak ada kelebihan dan kekurangannya masing-masing, walau sama-sama berada dalam rahim, sama-sama masuk ke dunia dan sama-sama melalui kehidupan bersama.

Kisah pertandingan tahfiz 2013

Ketika singgah di yayasan restu, ternampak iklan pertandingan hafazan. Dengan yakin Hakeem dan kakak di daftarkan...Ayman tak mahu, manakala Luqman pula masih kami belum berpuas hati bacaannya, jadi tidak di daftarkan.

Sehinggalah pada hari pertandingan, kami bertanya Luqman samada dia mahu masuk pertandingan...dgn innocent dia menjawab "nak!".(pada waktu itu, dia masih belum boeh membaca dengan lancar).lalu kami cuba melatihnya menghafaz surah-surah lazim..hinggalah pagi ujian saringan...dia sangat positif walau bacaannya tidak sebaik Hakeem. Syukur akhirnya dia berjaya menghadapi ujian saringan, keluar dengan senyuman, bukan stress atau tangisan. Syukur Allah membuka laluan untuk kami homeschool...keyakinan Luqman semakin baik. Jika di sekolah, peluang begini hanya mimpi untuk Luqman. 


Sebaik selepas ujian saringan
Di hati ummi kalian dua adalah pemenang. Hakeem mendapat tempat kedua dalam pertandingan akhir...manakala Luqman pula pemenang utama dalam dirinya. Semoga kalian berdua membesar menjadi sepasang pemimpin...yang bersama-sama menegakkan al-quran Ameen ya Allah :)


No comments:

Post a Comment