Pages

Wednesday, April 16, 2014

Case study : Unschooling & kelahiran Sofeya

Bismillhirrahmaanirrahim.

Kira-kira sebulan yang lalu dan akan datang memang tempoh yang agak membosankan untuk aktiviti homeschooling kami. Apabila ummi dah tak larat nak keluar rumah membawa perut yg semakin berat di tambah minggu berpantang, banyak program best2 yg terpaksa dibiarkan berlalu. They are totally on their own most of the time. Mungkin inilah peluang menghayati dan menguji betul ke teori unschooling John Holt ni.

Hasilnya.... ada yg mengadu mahu kembali bersekolah semula kerana kebosanan. Ada sekumpulan yg mulakan experiment (read:bermain) sendiri.....ada yang masih setia membawa buku library minta ummi bacakan...dan si kecik yang sentiasa setia membawa colour box ke atas & bawah...mewarna apa sahaja kertas yg dijumpai.

Bottom line is...kids are kids. They are designed to learn, explore and keep themselves busy to find out what this new world is all about. Yang kecil belajar & memperhatikan yang besar...yang besar pula perlu belajar apa itu tanggungjawab kehidupan.Walaupun di mata orang dewasa...mereka hanya 'bermain'.

Memandangkan sebelum bersalin haritu risau juga dgn progress homeschooling anak-anak, jadi mungkin patut juga direkodkan di sini sekadar rujukan.


Persediaan untuk 'homeschooling-unschooling' waktu berpantang...

  1. Bekalan buku baru yang mencukupi. Alhamdulillah, setiap bulan kami dapat meminjam lebih 30 buah buku dari perpustakaan yang perlu dihabiskan sebelum tarikh pulang. Jadi sentiasa ada sebab mengapa perlu menghabiskan bacaan.
  2. Subscribe to an online course. Anak-anak saya sedang menggunakan reading eggs program. Disebabkan setiap seorang mempunyai akaun dan levelnya masing-masing, jadi mereka berlumba-lumba menghabiskan jumlah lesson yg terbanyak sesama mereka. Program online begini boleh dilakukan di dalam rumah dan lebih mudah dikawal oleh ibubapa. Kami juga tetap menggunakan PC untuk anak-anak beronline, kerana ia dapat dikongsi/dilihat bersama-sama, membolehkan proses lebih 'engaging' berbanding gadget digital yang lain. 
  3. Bekalan alat permainan/bahan pembelajaran yang berterusan. Lebih baik disediakan bahan asas atau permainan asas yang boleh digunakan sendiri berulang-kali oleh anak-anak tanpa jemu. Contohnya lego, pensel warna atau crayon,cat atau warna yang sesuai, kertas kosong, gam, gunting, cellotape, kertas mahjong, manilla card, kotak cardboard, botol kosong atau apa-apa sahaja bahan asas yang boleh mereka gunakan untuk sebarang 'projek bebas' dengan sendiri.
  4. Establish a routine. Kanak-kanak terutamanya yang kecil perlukan rutin untuk membina keyakinan dan disiplin hidup. Jadual harian yang telah diamalkan sejak beberapa bulan sebelum tempoh berpantang boleh mengurangkan beban mendisiplinkan anak-anak ketika berpantang.  
  5. Latihan urus diri. Dalam sistem pendidikan yang berorientasikan holistik dan living skills seperti Montessori atau Waldorf, anak-anak dilatih melakukan kerja-kerja harian seperti menyediakan makanan dan menguruskan pakaian seawal usia. Tiada usia yang terlalu muda untuk cuba melatih mereka. Anak seawal 2 tahun sudah boleh dilatih memakai baju sendiri, makan sendiri, meletakkan pakaian ditempatnya malah tolong menyidai pakaian mereka sendiri. Semua ini dapat membantu ketika ibubapa tidak dapat berfungsi sepenuhnya di rumah.
  6. The less is more. Seringkali kita beranggapan, apabila kita kurang 'membuat' sesuatu, hasilnya juga kurang. Tetapi inilah masanya untuk membuka minda dan melihat sendiri bagaimana anak sebenarnya boleh melakukan banyak perkara walaupun tidak diarahkan. Lebih banyak 'aktiviti' dapat mereka jalankan tanpa gangguan. Walaupun jika dibiarkan, mereka akan terus bermain apa yang menarik bagi mereka...samada online games atau apa-apa permainan, perhatikanlah yang mereka tetap akan ingin belajar sesuatu yang baru setiap hari dalam hidup mereka. Berehat dan perhatikan sahaja. Beri bantuan dan panduan apabila diminta sekadarnya. Lagipun, ini memang fasa berehat untuk diri dan seisi keluarga, tiada apa yang perlu dirasakan rugi untuk sebuah kehidupan yang kurang tekanan :)
  7. Let the whole family enjoy the new arrival. Anak-anak memang suka membantu sekadar termampu...sibukkan mereka dengan menjaga adik, melihat bagaimana adik dimandikan, menolong memakaikan baju dsb. Mereka juga belajar perkara dan proses baru seperti barut, bengkung, bertungku dan lain-lain rutin berpantang. Anak-anak perlu turut memahami nilai dan budaya seperti mengapa ibu selepas bersalin perlu berehat dan bapa perlu mengambilalih tugasan di rumah.   
  8. Jika rutin jadual membuatkan kita stress, tangguhkan ia sementara waktu. Tangguhkan juga larangan yang tidak memudaratkan seperti had masa menonton video atau waktu online.
  9. Dapatkan bantuan jika perlu. It takes the whole community to teach a child. Saudara terdekat, jiran-jiran dan sahabat handai juga mungkin boleh membantu mengambil alih tugas homeschooling anak-anak. Cari peluang di setiap kesempatan supaya ibubapa boleh berehat secukupnya.
Wallahu a'lam.




No comments:

Post a Comment